Cím

"Ha sírni látod a bohócot, tudd meg, hogy miattad sír: arcán gördül végig minden, MIT A SZÍVE MÁR NEM BÍR...." /Annalíz küldte/
A képek nem feltétlen illeszthetőek az íráshoz. Vagy igen, vagy csak vannak. De akár így, akár úgy, az enyémek, mint ahogy a szöveg is.
Elviheted ha kell, nem bánom, csak ahol "leteszed" ott említsd meg, tőlem való!

Keresés ebben a blogban

2018. január 19., péntek

Ha nem látod a fától a keresztet

Kettős kereszt
Kaposvár Kecel hegy.
Európa legmagasabb faragott apostoli keresztje.
Csikós Nagy Márton alkotása 18 m magas és 2001. augusztus 20-án avatták fel.

Éjszaka is kilométerekről látszik a kivilágított emlékmű. Nappal is! Világítás nélkül is, jó látási viszonyok mellett.

Bár mint olvasom van akinek más erről a véleménye. Van aki szerint nem jól látszik.
A fáktól. Ezért hát vágják ki a fákat!
Ez tegnap hangzott el a közmeghallgatáson. Én ugyan nem voltam ott, ellenben akinél olvastam ott volt s én őt tartom annyira szavahihetőnek, hogy át merem venni a hírt.
Egy már őszbe forduló hajú férfiember, városlakó vetette fel, hogy nem látszik eléggé a Kettős kereszt ezért irtsuk ki a fákat!

Mit szoktak erre odavágni az öntudatos ...? ... Fehér ember nem lehet ennyire hülye!
Mit vágna oda a felkészült indián? ... De! Csak fehér ember lehet ennyire hülye!
Én azt mondom s ez személyes tapasztalatom:

Ha nem látok a fától, nem kivágom, hanem megkerülöm!

Eszembe jutott nekem erről egy régi-régi falucsúfoló amit még nagyapám mesélt nekem. Mégpedig az, hogy: "keresztbe vitték a létrát az erdőben, mint a pöttendiek."
Sok ilyen falucsúfoló létezett s jegyeztetett fel, van amelyik máig él.

Pöttenden állítólag úgy esett, hogy negyven ember húsz napig vágta az erdő fáit, míg átértek a keresztbe vitt létrával. Igaz volt vagy nem? Ki tudhatja? Így jegyezték le!
Sokan már azt sem tudják, ha volt is hát merre volt Pöttend? Volt. Pöttend puszta
Gyugy község mellett volt a Fonyódi járásban.
Legenda lett, s a történetből meg falu csúfolódó Pedig hát ...
Azt is hallottam, hogy Pöttendet egy nagy hatalmú földbirtokos erdei vették körül s mert ő azt nem engedte, hogy az erdeit tapossa a paraszt, hát nem volt szabad kijárás a pusztáról. Hosszas könyörgések eredményeként végre annyit megengedett, hogy járjanak ki egy utat, de csak akkorát amin egy létrát ki tudnak hozni a pusztáról.
A ravasz pusztabéliek pedig azt ötölték ki, hogy nem vállon viszi a legény a létrát, hanem két kézzel mell előtt keresztbe, a többiek pedig megtisztítják az útját. Így esett meg, hogy a földbirtokos szavának is eleget tettek és a pusztáról meg szekérrel is ki lehetett jutni!
Így mindjárt más a pöttendiek megvilágítása ugye?

De ha Kaposváron lecsupaszítjuk a Kecel hegyet pusztán csak azért mert a városnak vannak olyan pontjai ahonnét a kereszt nem látszik és abból majd csúfolódó születik,
hát arra igen nehéz lesz majd utólag kreálni egy megszépítő legendát.

Tán szót sem érdemelne, de már elhangzott s másnál is érdemelt, hát úgy gondoltam muszáj nekem meg azt elmondanom, hisz egyre inkább áll a mondás, "egy bolond százat csinál!" Nehogy csúfság essen s majd az jegyeztessék fel rólunk, hogy:

-Láttatták, mint Kaposváron a Kettős keresztet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése