Cím

"Ha sírni látod a bohócot, tudd meg, hogy miattad sír: arcán gördül végig minden, MIT A SZÍVE MÁR NEM BÍR...." /Annalíz küldte/
A képek nem feltétlen illeszthetőek az íráshoz. Vagy igen, vagy csak vannak. De akár így, akár úgy, az enyémek, mint ahogy a szöveg is.
Elviheted ha kell, nem bánom, csak ahol "leteszed" ott említsd meg, tőlem való!

Keresés ebben a blogban

2018. május 11., péntek

Egy árny a múltból (†)

2016. október 06-án datált írásom.

Ez volt a következő bejegyzésem a MJ - Vándor blogon amelyiket "Hadban" címkével láttam el s írtam 2016. október 6-án. Ahogy azt megígértem, megkezdtem s immár folytatom a katonai tárgyú, emlékű írások áttelepítését erre a blogra.
Sajnos, ez is szomorú esemény miatt született írás. Itt a helyük. Itt is! Emlékezzünk!

Egy árny a múltból, a múltamból.

Sajnos már csak egy árny. E hónapban, immár 14. éve, hogy nincs e földön.
Tizennégy év! Már elmosódik az arc az alak, már fotó kell hogy kiélesedjen.
Már egy árny a múltból, a rég múltból. Nagyot kell ugranom az időben.
Vissza, 1981-ig.
1981 februárjában vonultam be letölteni sorkatonai szolgálatom, onnét datálódik az ismeretségünk. A századparancsnok egyik helyettese volt, e minőségében szolgálati elöljáróm, ha úgy adódott parancsnokom. De most nem rólam van szó. Róla.
Ő volt az egyike azon tiszteknek, aki elindított engem a rögös úton. A szolgálat nem könnyű útján. Mikor először hozta szóba a szolgálatot nem tartottam igazán jó ötletnek. Később aztán elbeszélgettünk erről. Nem mint tiszt a bakával, hanem mint két katona, két férfiember. Elmondta a miértjeit s megválaszolta az én kérdéseim.
Nem győzködött, hanem észérvekkel meggyőzött.
Akkor, a beszélgetés közben tudtam meg, falubélije lettem. Ő ugyan már eljött a falujából, de még hazajárt, én meg a bevonulásom előtt pár évvel költöztem oda.
A későbbiekben ő segített nekem a kérelmek benyújtásában, ő állította össze az anyagomat, továbbította a megfelelő helyre. Ő látta el a századnál a személyügyi feladatokat is. Később annak alapjait is tőle tanultam meg.
De előtte még igen sok minden mást is.
Leginkább azt, miként kell a beosztottakra figyelni, ügyes-bajos dolgaikban segíteni, támogatni őket. Jómagam is sokszor folyamodtam a segítségéért s ő midig mindenben támogatott. Nem csak engem. Bárkit, kinek olyan elintézendője támadt amiben elakadt, ami hátráltatta a munkában, ami elvonta a figyelmét a szolgálattól.
Tudott ő kemény katona is lenni, de elsősorban nem a kemény parancsnoki vonalat, hanem a humán vonalat képviselte. Sokat tanultam tőle a tekintetben is, miként lehet a kettőt együtt vinni a kettőt egyensúlyban tartani.
A rendszerváltáskor szolgálati beosztása megszűnt, nyugállományba kényszerült. Később, én vittem tovább a humán vonalat, én lettem a század szervező (humán) tisztje s ezzel gyakorlatilag örökébe léphettem.
Tovább vihettem, hasznosíthattam amit tőle ellestem.
A nyugdíjas évei és az én szolgálatom aztán elsodort bennünket. Ritkán egy irányba. Szolgálati elöljáróm, parancsnokom, tanítóm, oktatóm, katonai pályám egyik elindítója, majd segítője, végül kollégám, s talán nem túlzás tőlem ha azt remélem, egy kissé barátom volt ő.
Szűken mérte a sors számára az időt, szűken mérte az életéveket.
Berta István (†) honvéd századosra emlékeztem.
Írásban először, amúgy sokadjára s nem utoljára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése